۱۳۹۱ مرداد ۳, سه‌شنبه


تفکیک جنسیتی جدید در دانشکده فنی دانشگاه تهران

کتابخانه، سالن مطالعه، سایت و بوفه هم دخترانه و پسرانه شدند
روزنامه اعتماد: اعمال تغييراتي در فضاي فيزيكي دانشكده فني دانشگاه تهران در راستاي طرح تفكيك جنسيتي باعث شد تعدادي از دانشجويان دانشكده معدن دانشگاه تهران در تماس با روزنامه اعتماد از تفكيك فضاهاي داخلي دانشكده براي دانشجويان دختر و پسر به صورت گسترده خبر دادند. تفكيك كتابخانه، سالن هاي مطالعه، سايت هاي دانشگاه و بوفه دانشجويي از مهر امسال از جمله اقداماتي است كه در راستاي طرح تفكيك جنسيتي در اين دانشكده در حال پيگيري است. اين در حالي است كه چندي پيش نيز پذيرش تك جنسيتي دانشجو در رشته معدن، دانشجويان اين دانشكده را به واكنش واداشته بود. يكي از دانشجويان اين دانشگاه در تماس تلفني با «اعتماد» مي گويد: فعاليت كميته هاي انضباطي دانشگاه در زمينه بحث حجاب از چند وقت گذشته در دانشگاه زياد شده است و دانشجويان زيادي در اين زمينه به كميته انضباطي فراخوانده شده اند. اين دانشجوي دختر رشته مهندسي معدن مي گويد: به دليل اينكه يك ششم دانشجويان فني دختر هستند، امكان تفكيك كلاس هاي درس تا به حال وجود نداشته است اما ديگر مكان هاي عمومي دانشگاه در حال تفكيك و جداسازي براي پسران و دختران است.» او با بيان اينكه «ما موضوع پذيرش تك جنسيتي رشته معدن در دانشگاه تهران را از طريق سازمان سنجش و مجلس و تعدادي از اساتيد پيگيري كرده ايم»، نسبت به پذيرش تك جنسيتي دانشجو در رشته تحصيلي و آينده شغلي اش ابراز نگراني مي كند.
رشته معدن از جمله رشته هايي بود كه در كنكور سال گذشته پذيرش دانشجو در آن در برخي دانشگاه ها تك جنسيتي و مختص به آقايان شده بود. اعلام ظرفيت دانشگاه ها در سال 90 از پذيرش تك جنسيتي 40 رشته تحصيلي در 20 دانشگاه كشور خبر مي داد. رشته هاي فني مختص پسران و رشته هايي همچون زيست شناسي، حسابداري، شيمي، هنر، تاريخ، جغرافيا، علوم اجتماعي، فلسفه، كتابداري و... در بسياري از دانشگاه ها در اين دفترچه به دختران اختصاص داده شده بود. مهندسي معدن، مهندسي نفت، مهندسي مكانيك و مهندسي برق هم از جمله رشته هايي بودند كه پذيرش دانشجو در آن در بيشتر دانشگاه ها به صورت تك جنسيتي و براي پسران شده بود. امسال نيز در كنكور كارشناسي ارشد 91، پذيرش دانشجو در دانشكده معدن دانشگاه تهران به صورت تك جنسيتي شده بود كه اعتراض دانشجويان و بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده فني و انجمن علمي دانشكده مهندسي معدن را به دنبال داشت.
سهميه بندي جنسي گسترده دانشگاه هاي كشور در حالي است كه تنها به عنوان نمونه از شش دانشجوي برتر دانشكده مهندسي معدن دانشگاه تهران در سال جاري كه مي توانند به صورت مستقيم به مقطع كارشناسي ارشد راه پيدا كنند، چهار نفر دختر هستند. با همين استناد دانشجويان و كارشناسان معتقدند چنين تصميم گيري هاي غيركارشناسانه يي با ايجاد ديد منفي كاذب نسبت به دشواري رشته هاي فني مثل مهندسي معدن، باعث كاهش تمايل داوطلبان در ورود به اين رشته مي شود.
در پي انتشار بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده فني و انجمن علمي دانشكده مهندسي معدن در اعتراض به اعلام پذيرش تك جنسيتي رشته مهندسي معدن در مقطع كارشناسي ارشد و امضا شدن اين بيانيه توسط اساتيد و دانشجويان، مشخص شد ظاهرا يكي از علل اين تصميم گيري، اطلاعات اشتباهي بوده كه رياست دانشگاه تهران، درباره تعداد دانشجويان دختر شاغل به تحصيل در دانشكده معدن داشته و نهايتا يك روز بعد اين مورد به صورت اصلاحيه در سايت سازمان سنجش مورد اصلاح قرار گرفت.
با اين وجود نگراني دانشجويان و كارشناسان نسبت به پذيرش محدود دانشجويان دختر و تك جنسيتي شدن اين رشته در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد، در سال هاي آينده و در ديگر دانشگاه هاي كشور ادامه دارد. در همين راستا چندي پيش رييس دانشگاه سيستان و بلوچستان اعلام كرد: رشته هاي زمين شناسي و معدن در سال تحصيلي 92-91 در اين دانشگاه تك جنسيتي مي شوند. او همچنين عنوان كرده بود برخي رشته هاي هنر هم قابليت تك جنسيتي شدن را دارند كه هنوز تصميم گيري قطعي درباره آن صورت نگرفته است.
اما تفكيك جنسيتي گسترده در دانشگاه ها در حالي صورت مي گيرد كه اين اقدامات مغاير با نامه رييس جمهور به وزير علوم و بهداشت در تاريخ 15/4/91 در مخالفت با تفكيك جنسيتي و بازنشسته كردن اساتيد است. از همين رو چنين اقداماتي شائبه تبليغاتي و ظاهري بودن اين نامه را با گذشت زمان، هر چه بيشتر آشكار كرده است چراكه نگاهي به اخبار مربوط به تفكيك جنسيتي در مدت گذشته بيانگر اين است كه دانشگاه ها با حمايت وزارت علوم همچنان در حال اجراي گسترده اين طرح هستند. به عنوان نمونه چندي پيش رييس دانشگاه اصفهان اعلام كرد در سال تحصيلي جاري در مقطع كارشناسي رشته هايي كه 90 درصد متقاضي آن از يك جنسيت باشد، ظرفيت پذيرش آن تك جنسيتي مي شود. به گفته محمدحسين رامشت، در رشته هايي مانند الهيات يا عربي، 90 درصد متقاضيان را دانشجويان دختر تشكيل مي دهند بنابراين در اين رشته ها فقط دانشجوي دختر پذيرش مي شود. او همچنين رشته هايي نيز مانند نقشه كشي يا زمين شناسي را رشته هايي دانست كه بيشتر دانشجويان متقاضي آن را پسران تشكيل مي دهند براي همين در اين رشته ها هم فقط دانشجوي پسر پذيرش مي شود. به گفته او در سال تحصيلي جديد 10 الي 15 رشته در مقطع كارشناسي دانشگاه اصفهان به صورت تك جنسيتي دانشجو پذيرش خواهد كرد. چندي پيش رييس دانشگاه بوعلي سيناي همدان هم اعلام كرد تمام دانشكده هاي اقماري دانشگاه به صورت تك جنسيتي دانشجو پذيرش مي كنند. به گفته محمدعلي زلفي گل، دانشگاه بوعلي سينا نيز در پرديس اصلي در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد در رشته هاي زمين شناسي، باستان شناسي، ماشين آلات كشاورزي و علوم دامي فقط دانشجوي پسر و در رشته هاي زبان فرانسه و حسابداري فقط دانشجوي دختر پذيرش مي كند.
دفترچه كنكور كارشناسي ارشد سال 91 بيانگر اين بود كه تفكيك جنسيتي بسيار گسترده تر از سال هاي گذشته در دانشگاه هاي بزرگ كشور در حال پيگيري است. براساس اين دفترچه در تمام دروس شش دانشگاه دولتي كشور سهميه بندي جنسيتي صورت گرفته است. دانشگاه تهران، علامه طباطبايي، صنعتي اصفهان، رازي كرمانشاه، لرستان، بوعلي همدان و قم اقدام به پذيرش مجزاي دختران و پسران در تمام رشته هاي تحصيلي كرده بودند. همچنين اعلام ظرفيت دانشگاه ها در سال 90 مشخص كرد در 40 رشته تحصيلي در 20 دانشگاه كشور پذيرش دانشجو به صورت تك جنسيتي صورت گرفته است. با اين وجود بايد منتظر ماند تا مشخص شود طرح پذيرش تك جنسيتي دانشجو در دانشگاه هاي كشور در كنكور سراسري امسال چگونه اعمال مي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر