۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

بیمه ناوگان دریایی موثرترین تحریم علیه رژیم تهران
بیمه ناوگان دریایی موثرترین تحریم مورد استفاده غرب علیه جمهوری اسلامی است.

خبرگزاری فارس: رویترز طی گزارشی مدعی شد بیمه ناوگان دریایی موثرترین تحریم مورد استفاده غرب علیه ایران در 17 سال اخیر بوده است.

بر اساس این گزارش توقف واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا از ابتدای جولای، بیمه‌گران اتحادیه اروپا را از پوشش صادرات نفت ایران در هرجای جهان منع می‌کند. با درنظر گرفتن این موضوع که 90 درصد بیمه نفتکش‌های جهان در غرب واقع شده است، دنیای محرمانه بیمه مجدد و مسئولیت پوشش بیمه‌ای یک سلاح قدرتمند به حساب می‌آید.

ایران دومین تولیدکننده نفت اوپک، بیشتر صادرات 2.2 میلیون بشکه در روز خود را به آسیا و دیگر خریداران اصلی مانند هند، چین، ژاپن و کره جنوبی صادر می‌کند. این خریداران مجبور هستند که راهی برای جایگزینی پوشش بیمه‌ای غرب برای محموله‌های بزرگ نفتی در مسیر ایران به پالایشگاه‌های آسیایی بیابند.

این امر می‌تواند به صادرات نفت ایران به ویژه به بازارهای کلیدی مانند ژاپن ضربه وارد کند. قیمت نفت در جهان در اثر نگرانی از اختلال در عرضه نفت از سوی ایران حدود 20 درصد افزایش یافت و به بیش از100 دلار در هر بشکه از ماه اکتبر رسید.

یکی از خریداران ژاپنی نفت ایران گفت: بیمه تنگنایی است که اگر حل نشود ما مدت زیادی قادر به حمل نفت نخواهیم بود.

بر اساس این گزارش، اکثر بیمه‌کنندگان ناوگان دریایی پوشش بیمه‌ای خود را یکی کرده و زمانیکه این پوشش به 8 میلیون دلار رسید از بازار بیمه مجدد استفاده می‌کنند. یک نفتکش بسیار بزرگ که حدود 2 میلیون بشکه نفت حمل می‌کند، در برابر صدمات کارکنان و دادخواست‌های ایجاد آلودگی یک میلیارد دلار بیمه می‌شود.

ویویان هو رئیس سازمان بیمه ناوگان دریایی در فدراسیون بیمه‌گران هنگ‌کنگ گفت: در چین و روسیه بازیگران اصلی هنوز به پشتیبانی بیمه مجدد نیاز دارند. این پشتیبانی اصلی بیمه مجدد و بازیگران اصلی همیشه از اروپا هستند.

هرچه به پایان مهلت تعیین شده نزدیک می‌شویم، فرستنده‌ها از خود می‌پرسند که آیا دولت‌ها هزینه‌های پاکسازی هرگونه نشت نفت را ضمانت می‌کنند. دیگران نیز در حال بررسی قوانین محلی برای استفاده از محموله‌های نفتکش‌های ایرانی بیمه شده توسط ایران هستند.

ژاپن و کره جنوبی در حال مذاکره برای دریافت معافیت از تحریم‌ها علیه ایران هستند اما مدیران کشتی‌رانی معتقدند که احتمال یک تحریم‌کامل وجود دارد. مقامات اتحادیه اروپا در نیمه ماه می درباره این موضوع با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

یک کارگزار بیمه کشتی در انگلیس گفت: هیچ راه‌حل واضحی پس از اجرای تحریم‌ها وجود ندارد.

یک منبع آگاه صنعتی گفت: بیمه‌گران ژاپنی هشدار دادند که تنها یک تانکر را در زمان حمل نفت ایران در خلیج فارس بیمه خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر