۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

احتمال حمله نظامی؛ باراک: اسرائیل تضمینی نداده است
رادیو فردا: سه روز پس از مذاکرات استانبول، در حالی که تمام طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی بر ادامه تحریم‌ها تاکید کرده‌اند، وزیر دفاع اسرائیل نیز ضمن ابراز ناامیدی از نتیجه این مذاکرات، اعلام کرد که کشورش برای عدم حمله به رژیم ایران تا زمان ادامه مذاکرات تضمین نداده است.

هیئت مذاکره‌کننده ایران و نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ روز شنبه ۲۶ فروردین دور تازه مذاکرات هسته‌ای را پس از ۱۵ ماه وقفه در استانبول برگزار کردند و قرار است دور بعدی اين مذاکرات سوم خرداد، ۲۳ ماه مه، در بغداد برگزار شود.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در نخستین واکنش رسمی خود به این مذاکرات در گفت‌وگو با دو ایستگاه رادیویی در اسرائیل در روز سه‌شنبه، ۲۹ فروردین، اظهار نظری کرد که یادآور واکنش نخست وزیر این کشور به مذاکرات اخیر در استانبول است.

آقای باراک همچون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مصاحبه خود با رادیواسرائیل تاکید کرد که گفت‌وگوی ایران با شش قدرت خارجی باید به «نتیجه‌ای معین و قطعی» برسد و با «اتلاف وقت» همراه نباشد.

این در حالی است که دو طرف مذاکره در استانبول در ترکیه گفت‌وگوهای اخیر را موفقیت‌آمیز و مثبت ارزیابی کرده‌اند.

به عقیده وزیر دفاع اسرائیل، این مذاکرات که قرار است ادامه آن در بغداد، پایتخت عراق، برگزار شود نیاز به «ماه‌ها وقت» ندارد و فقط باید «نشان دهد که ایران حاضر به پایان دادن به برنامه اتمی خود هست یا خیر».

اهود باراک روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای دیگر، این بار با رادیو ارتش اسرائیل، چنین اظهار نظر کرد که احتمال این که مذاکرات به توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی منجر شود «زیاد نیست».

او در عین حال در این مصاحبه اخیر اضافه کرد که اسرائیل برای عدم حمله به ایران تا زمانی که مذاکرات ادامه می‌یابد هیچ ضمانتی نداده است. به گفته او، اسرائیل «هیچ قولی نداده است».

در سه ماه اخیر شایعات و گمانه‌های فراوانی درباره احتمال حمله اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران با هدف متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح شده و مقامات عالی‌رتبه اسرائیل از جمله نتانیاهو و باراک به این گمانه‌ها دامن زده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل نیز روز یک‌شنبه گذشته در واکنش به ادامه‌دار شدن مذاکرات ایران با شش قدرت خارجی تاکید کرد: «بسيار حياتی است که ايران همين حالا برنامه غنی‌سازی اورانيوم خود را متوقف کند.»

او در ادامه گفت که «احساس اوليه من اين است که ايران امتياز گرفته است. اين کشور پنج هفته ديگر فرصت دارد تا بدون هيچ گونه محدوديت و مانعی به غنی‌سازی اورانيوم ادامه دهد».

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز در همان روز در گفته‌هایی که رسانه‌ها آن را پاسخی به نتانیاهو دانستند دادن «امتیاز» به ایران را رد کرد و گفتَ: «من برای ایران و شرکای‌مان روشن کرده‌ام که قرار نیست این مذاکرات به درازا بکشد و به وقت‌کشی بینجامد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر