۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

کارگران صنایع فلزی هم دست به اعتصاب و تجمع زدند
دوشنبه, 21 فروردین 1391 ساعت 09:08 آخرین اطلاعیه ها - کارگری

کارگران صنایع فلزی هم دست به اعتصاب و تجمع زدند

کانون های داغ اعتراضات کارگری گسترده تر میشود




امروز 20 فروردین کارگران صنایع فلزی شماره 1 و 2 در مقابل ساختمان ریاست جمهوری دست به تجمع اعتراضی زدند. طبق گزارشی که اتحادیه آزاد کارگران منتشر کرده است، در این تجمع بیش از ششصد نفر از کارگران شرکت داشتند. طبق این گزارش تجمع در این محل دو ساعت و نیم به طول انجامید، مقامات با نمایندگان کارگران وارد مذاکره شدند و سرانجام نهاد ریاست جمهوری نامه ای جهت رسیدگی فوری به مسائل و مشکلات کارگران به وزارت صنایع نوشت که نمایندگان کارگران آنرا به این وزارتخانه بردند و صالح نیا یکی از معاونین وزیر صنایع طی مذاکره ای با نمایندگان کارگران به آنان اعلام کرد فردا صبح جلسه ای با حضور نمایندگان کارگران، مسئول صنایع استان تهران و نماینده کارفرما در محل وزارت صنایع برگزار میشود تا در این جلسه درمورد رسیدگی به خواستهای کارگران تصمیم گیری شود. کارگران به تجمع خود پایان دادند اما حدود 400 کارگر صنایع فلزی شماره 2 به مدت یک ساعت دیگر در میدان پاستور تجمع کردند و سپس عازم کارخانه شدند.





اعتراض کارگران از روز قبل که اولین روز کاری کارگران بود شروع شد. کارگران صنایع فلزی شماره 1 و 2 روز قبل دست به اعتصاب زدند و به بلاتکلیفی خود و عدم تحقق وعده های داده شده اعتراض کردند. در تجمعات اعتراضی کارگران در بهمن سال قبل، نماینده کارفرمای جدید کارخانه طی توافق نامه ای کتبی متعهد شده بود تا پایان سال نود مطالبات معوقه و عیدی و پاداش کارگران را پرداخت کند. در این جلسه صالح نیا یکی از معاونین وزارت صنایع نیز اعلام کرده بود وزارت صنایع در صورت خلف وعده کارفرما راسا نسبت به پرداخت مطالبات کارگران اقدام خواهد کرد اما پس از این جلسه نماینده کارفرما تا پایان سال در کارخانه حاضر نشد و مراجعات نماینده های کارگران به وزارت صنایع نیز جهت ملاقات با صالح نیا به جایی نرسید و آخر اسفندماه از کل مطالبات چندین ماهه و عیدی و پاداش کارگران فقط مبلغ 500 هزارتومان به هر یک از آنان پرداخت گردید. از آنجا که در شروع سال جدید نیز نماینده کارفرما در کارخانه حاضر نشده بود تا جوابگوی کارگران باشد، کارگران این دو کارخانه تصمیم به اعتصاب و اعتراض گرفتند.



طبق گزارش ایلنا، وابسته به جمهوری اسلامی، مدیریت جدید کارخانه 4 ماه است که وارد این مجموعه شده و از پرداخت عیدی، سنوات و سایر مطالبات قانونی‌ کارگران خودداری کرده است و با توجه به پرداخت منقطع حق بيمه كارگران به سازمان تامين اجتماعي، براي بسياري از کارگران امکان بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت زیان آور وجود ندارد.



جمعي از معلمان حق‌التدريسي نیز طبق گزارش ایسنا، وابسته به جمهوری اسلامی، روز قبل مقابل مجلس شوراي اسلامی دست به تجمع اعتراضی كردند و خواهان اصلاح ماده 179 استخدامي برای تبديل وضعيت به استخدام رسمی در آموزش و پرورش شدند.



همچنین طبق گزارشی که کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری منتشر کرده است، دستفروشان میدان گاز سنندج در مقابل شهرداری و استانداری این شهر تجمع اعتراضی برپا کردند. شهرداری اقدام به جمع آوری دستفروشان میدان گاز سنندج کرده است. صبح روز سه شنبه 15 فروردین دستفروشان مقابل شهرداری منطقه تجمع و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند که با جواب سربالای شهرداری مواجه شدند. دستفروشان به درون شهرداری هجوم بردند که با پافشاری آنها شهردار مجبور به مذاکره با نمایندگان دستفروشان شد. پس از اینکه شهردار گفت این مساله به استانداری مربوط است دستفروشان در مقابل استانداری دست به تجمع زدند. در مقابل فشار کارگران و علیرغم حضور ماموران سرکوب حکومت، استانداری اعلام کرد که ما مشکلی با کار شما در این مکان نداریم و بایستی شهرداری کل به شما مجوز بدهد. دستفروشان یکپارچه به شهرداری کل منطقه مراجعه کردند و خواستار جواب قطعی از سوی شهرداری کل شدند و آنرا وادار کردند که قول رسیدگی به خواست آنها بدهد. شهرداری کل منطقه به آنها گفته است تا یکشنبه به خواست شما پاسخ خواهیم داد.



در اطلاعیه روز قبل خبر تجمع اعتراضی کارگران شهاب خودرو و تجمع کارگران ذوب آهن غرب کشور در مقابل استانداری همدان را به اطلاع رساندیم. با شروع سال جدید کارگران بسیاری از مراکز کارگری اخراج شده اند و اعتراض کارگران به اخراج و بلاتکلیفی ابعاد گسترده تری بخود میگیرد.



حزب از کلیه کارگران اخراجی، کارگران بلاتکلیف و کلیه کارگران شاغل و بیکار میخواهد همراه با خانواده های خود دست به تجمعات اعتراضی بزنند. حضور اعضای خانواده ها در این تجمعات یکی از مبرم ترین مسائل مبارزاتی کارگران است. دوره مقابله گسترده تر کارگران با جمهوری اسلامی فرارسیده است. کانون های داغ اعتراضات کارگری هرروز بیشتر میشود و کارگران باید با تمام نیروی خود پا به میدان این مبارزه بگذارند.



حزب کمونیست کارگری ایران

20 فروردین 1391، 8 آوریل 2012



عکس دیگری از تجمع امروز کارگران صنایع فلزی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر