۱۳۹۱ خرداد ۹, سه‌شنبه

مرگ ماهانه سه کارگر در همدان

مرگ ناشي از حوادث کار در سال گذشته در همدان با وجود رعايت نکات ايمني در کارگاه‌ها افزايشي 50 درصدي داشته که اين امر هشداري براي کارفرمايان و کارگران محسوب مي‌شود.
به گزارش مهر، اگر بپذيريم که براي انجام کارهاي بزرگ و نامدار شدن افراد کوچک، به قرباني در ابعاد مالي و انساني نيازمنديم بايد اين را نيز بپذيريم که قربانيان اصلي منابع مالي نيستند بلکه انسانها و به خصوص کارگران، قرباني ترين هستند.
هر ساله بيش از يک ميليون نفر بر اثر بيماري و حوادث ناشي از کار در جهان جان خود را از دست مي‌دهند و اين آمار در کشورهاي در حال توسعه از وسعت و شدت بيشتري برخوردار است.
هر سال نيز به تعداد کشته‌شدگان بر اثر حوادث دلخراش ناشي از کار افزوده مي‌شود و چندين نفر جان خود را از دست مي‌دهند و تعدادي زخمي و از کار گرفته مي‌شوند. در سال گذشته 30 کارگر همداني جان خود را در حوادث کار از دست داده‌اند
بر اساس آخرين اعلام سازمان پزشکي قانوني همدان، در سال گذشته 30 نفر جان خود را در حوادث کار از دست داده‌اند. مديرکل پزشکي قانوني همدان گفت: در مدت مشابه سال قبل تعداد فوت‌شدگان حوادث کار 20 نفر بود که به اين ترتيب آمار مرگ ناشي از حادثه کار در سال گذشته 50 درصد افزايش يافته است.
علي احسان صالح افزود: بر اساس اين آمارها به طور متوسط و بدون احتساب روزهاي تعطيل در هر ماه سه کارگر در همدان مي‌ميرد.
وي افزود: در سال گذشته از کل فوتي‌هاي حوادث کار اين استان، 29 نفر مرد و يک نفر زن بودند و در حوادث کار سال 89 استان همدان نيز 20 نفر جان خود را از دست دادند که همگي آنها مرد بوده‌اند.
پرواضح است که اين آمار کارگراني را در بر مي‌گيرد که بيمه اند و تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي قرار دارند وگرنه آمار از کار افتادگي و مرگ و مير ناشي از کار بسيار بيشتر از اين رقم است.
به نظر مي‌رسد که امروزه روند ناديده گرفتن حقوق انساني همچنان ادامه دارد و يکي از اصلي ترين و پرچالش ترين مسائل کشورهاي در حال توسعه، بي توجهي به مقوله سلامتي نيروي کار در حوزه‌هاي حوادث و بيماري‌هاي ناشي از عوامل فيزيکي، شيميايي، مکانيکي، بيولوژيکي و رواني است.
بر اين اساس هر ساله در جهان و ايران و حتي استان همدان حوادث ناگواري به وقوع مي‌پيوندد که بر اثر آن شماري کارگر در معرض خطراتي چون مرگ، نقص عضو و بيماري‌هاي ناشي از کار قرار مي‌گيرند.
نگاهي به آمار و ارقام ارائه شده در اين خصوص بيانگر آن است که تلفات نيروي کار روز به روز در حال افزايش است که اين امر در وراي تاکيد بر رعايت ايمني در محل انجام کار نکته اي قابل تامل است.
90 درصد حوادث ناشي از کار در اثر خطاهاي انساني رخ مي‌دهد
برابر گزارش‌ها بيش از 90 درصد حوادث ناشي از کار در اثر خطاهاي انساني رخ مي‌دهد و چنين به نظر مي‌رسد که براي کارفرما، عوامل توليد از قبيل ماشين آلات، زمين و نقدينگي اهميت ويژه اي دارند اما اهميت سلامت نيروي کار در درجه اي پايين تر است.
از نگاهي ديگر آنچه که بر عمق فاجعه مي‌افزايد ناشي از بي توجهي‌ها و نبود درک درست از وضعيت زنان و فرزندان کارگران است که اين خود معضلي است که از نظرها پنهان مانده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر