۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۶, سه‌شنبه

پیشگویی اقتصادی دولتی بازهم غلط از آب درآمد

قیمت سکه در طول روزهای اخیر روندی نزولی به خود گرفته بود و همزمان با کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی قیمت انواع مسکوکات طلا نیز در بازارهای داخلی در حال کاهش بود، تا اینکه یک مقام بانکی دیگر! بازهم اظهار نظر کرد.
به گزارش اعتدال، برای مدتی بازارهای داخلی طلا و به خصوص سکه طلا با بازارهای بین المللی همراه شده بود و همسو با تغییرات نرخ ارز در بازارهای رسمی و غیر رسمی کشور و قیمت طلا در بورس فلزات، در حال نوسان بود.
نوسان معقول سکه که برای مدتی از هجوم نقدینگی‌های سرگردان به بازار سکه ممانعت کرده بود، گویا به مزاق سیاست‌ورزان دولتی اقتصاد خوش نیامد و با موضعگیری و پیش‌بینی یک مقام بانکی که در صفحه نخست روزنامه دولت نیز انعکاس یافت، نوسان همسوی بازارهای سکه با قیمت جهانی طلا متوقف شد و همچون ایام بحرانی قبل از عید نوروز، نوسانات معکوس طلا و سکه در بازارهای داخلی آغاز شد.
یک اصل در اقتصاد وجود دارد و آن این است که « در اقتصاد بی خبری بهترین خبر است»، زیرا سرمایه به جایی می رود که آرامش و عقلانیت حاکم است. طبق اصول اولیه علم اقتصاد، سرمایه‌داران مایلند در جایی سرمایه گذاری کنند که در آنجا به جای مطامع سیاسی، برنامه های اقتصادی مبتنی بر واقعیت‌های بازار حاکم باشد، تا از این طریق با کمترین ریسک بتوانند بیشتری سود را بدست آورند. در نقطه مقابل هر چه فضا سیاسی‌تر و تنش‌ها و اظهارنظرهای مختلف افزایش یابد، صاحبان سرمایه آن را منزله هشداری تلقی نموده و سعی می‌کنند به جای سرمایه‌گذاری های بلند مدت به سمت سرمایه‌گذاری با سرعت نقد شوندگی بالاتر رجوع کنند.
صرف نظر از مباحث فوق سوالی که جا دارد مطرح شود، این است روزنامه دولت به چه دلیلی پیشگویی یک مقام نه چندان عالی رتبه بانک ملی را در صفحه خود اینچنین پررنگ می‌کند؟ آیا این روزنامه در اقتصاد نیز به دنبال رمال و پیشگوست؟
اصولا نیازی به این نیست که مدیران ارشد اقتصادی کشور به پیش‌بینی یا پیشگویی روآورند، بلکه جامعه از آنها انتظار مدیریت،نظارت و تنظیم سیاست‌های پولی را دارد. آیا بهتر نیست ایشان به جای دخالت در کار پیشگویان و رمال‌ها، بر عملکرد شعب بانک‌ملی بیشتر نظارت کنند تا بیش از این بخشنامه‌های بانک مرکزی از جمله درباره ضامنین را پشت گوش نیندازند؟ یا خدای ناکرده اختلاس سومی از دل این بانک بیرون نیاید؟
آنچه مسلم است بعد از مدتها بازار سکه تا امروز صبح روندی منطقی را به خود گرفته بود. فرآیندی که بسیاری از عوامل از جمله توزیع سکه‌های پیش‌فروش در آن تاثیر گذار بوده است. اما آنچه باز هم مشخص است از صبح امروز بازار طلا نوسانات منطقی خود را کنار گذاشته و این با پیشگویی‌های نشریه دولت می‌تواند ارتباط داشته باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر