۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

ترس از تحريمها، رژيم تهران را به پای ميز مذاکره کشاند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بغداد، مذاکرات هسته ای میان نمایندگان شش قدرت بزرگ جهان و رژیم تهران ظهر امروز در پایتخت عراق آغاز شد.
یک دیپلمات بلندپایه غربی در بغداد به آسوشیتدپرس گفته، آنها (رژیم تهران) برای گفتگو آمدند، چون حس کردند تحريمها آزاردهنده شده است.
وی افزود، البته آنها باید بدانند که تحريمها با دادن يک قول يا يک حرف يا يک کاغذ پاره، لغو نخواهد شد.

تردید غرب نسبت به توافق هسته‌ ای
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از بغداد نوشت، نمایندگان کشورهای قدرتمند جهان روز چهارشنبه در پایتخت عراق با این امید که بتوان از حادتر شدن بحران اتمی رژیم تهران جلوگیری کرد، جمع می شوند، ولی اعلام خبر توافق میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و رژیم تهران، با بدبینی مواجه شده است.
برخلاف آنچه که پیش از سفر دبیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران انتظار می رفت، توافقی میان آژانس و رژیم تهران امضا نشده است و به گفته مدیرکل آژانس، قرار است بزودی امضا شود.
به گفته یک دیپلمات غربی، سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران، به پیشرفت در حل مسئله اتمی رژیم تهران منجر نشده است.
یک دیپلمات دیگر حتی سفر آمانو به تهران را ناامید کننده توصیف کرده است.
یک دیپلمات غربی دیگر نیز گفته است، آنچه در تهران بدست آمده، تنها قول همکاری است که رژیم تهران در گذشته نیز از این قول ها زیاد داده است.
به گفته این دیپلمات غربی، رژیم تهران تلاش می کند در آستانه مذاکرات هسته ای بغداد، رفتار مطلوبی از خود نشان دهد.

عدم گشايش در مذاکرات هسته ای
خبرگزاری رويتر نیز گزارش داد، هيچ نشانه ای از گشايش در گفتگوهای مدیرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی در تهران وجود نداشت.
يوکيا آمانو در پاسخ به اين سئوال که آيا توافقی بر سر چارچوبی که به پرسش ها در مورد ماهيت برنامه اتمی رژيم تهران جواب دهد وجود دارد؟ گفت، آژانس نقطه نظراتی دارد و رژيم تهران نيز نقطه نظرات خاص خود را دارد.
رویتر نوشت، هيچ اشاره ای به اين نشد که رژيم تهران به اولويت مهم آمانو در مورد بازديد از مجتمع نظامی پارچين پاسخ داده باشد.

موضع کاخ سفید واشنگتن
سخنگوی کاخ سفید واشنگتن نیز در واکنش به توافق احتمالی میان آژانس اتمی و رژیم تهران گفت، اگر چه این گامی رو به جلو محسوب می شود، ولی ما منتظر عملی شدن وعده های رژیم تهران هستیم و با توجه به اقدام عملی آنها قضاوت خواهیم کرد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر