۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۷, چهارشنبه

جایی برای زندگی مستاجران وجود ندارد

سایت همصدا: هر چه درجه هوا در این روزها بالاتر می‌رود ، مطابق یک قانون نانوشته ، نرخ اجاره بها هم به ویژه در پایتخت بالا می‌رود.اما آیا به راستی نمی‌توان کاری کرد که این قانون نانوشته اجرا نشود ؟ قطعاً می‌توان.

اگر دولت مردان و صاحبان مسکن‌های اجاره ای و بنگاه‌داران با هم همدل و در تعامل مثبت باشند می‌توان از دلهره مستأجران در فصل نقل و انتقالات کاست. بی‌شک دولت هر چه توان ، انرژی و هنر در حوزه مدیریت بازار مسکن دارد باید در این روزها به خرج دهد که جابه‌جایی‌های خانه های اجاره ای انجام می‌شود. هرچه دلهره از خانواده های مستأجر کمتر شود قطعاً به عدالت نزدیک‌تر می‌شویم. چه آنکه مستأجران در اغلب موارد از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند که حتی افزایش مثلاً 50 هزار تومانی اجاره ماهیانه آن‌ها را به سختی و تعب می‌اندازد.
سیر صعودی اجاره بها
امسال در حالی مستأجران وارد بازار اجاره شده‌اند که برای یافتن آپارتمان در منطقه فعلی خود باید 50 درصد به اجاره بهای سال قبل‌شان اضافه کنند و یا اینکه به محله‌های پایین‌تر بروند. در این میان قیمت‌های سرسام آور رهن و اجاره باعث شده که توان مستأجران کاهش پیدا کند و از سویی مالکان هم به دلیل افزایش تورم حاضر نیستند قیمت‌ها را پایین بیاورند و تنها راه درآمد زایی خود را دریافت اجاره بها می‌دانند. البته برخی از مالکان هم فقط به منظور سود طلبی بیشتر، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و از آنجا که نیاز چندانی به دریافت اجاره ندارند ترجیح می‌دهند در بلند مدت، مستأجری را بیابند که حاضر به پرداخت اجاره بهای بالای آن‌ها باشد.یکی از مستأجران در همین زمینه به مهر می‌گوید : وضعیت گرانی به جایی رسیده که وقتی با 50 میلیون تومان پول وارد بنگاه املاک می‌شویم طوری با ما برخورد می‌کنند که انگار 5 میلیون تومان پول داریم بنابراین باید به واحد کوچک‌تر و محله پایین‌تری برویم.این مستأجر با بیان اینکه برای رهن کامل یک واحد یک‌خوابه 70 متری در طبقه سوم در محدوده نارمک مالک 90 میلیون تومان رهن کامل تعیین کرده است گفت: در خیابان شیخ صفی هم یک واحد 76 متری به قیمت 40 میلیون تومان رهن داده می‌شود.این وضعیت در مناطق جنوبی تهران که توانایی مالی کمتری هم در میان مردم وجود دارد مشکلات عدیده ای بوجود آورده است و مستأجران در بازار مسکن سردرگم شده‌اند بطوریکه قیمت‌ها نارضایتی شدید مردم را در پی داشته است. این در حالی است که قیمت واحد مسکونی در شهرهای جدید اطراف تهران هم بسیار گران شده است و مستأجران با توان مالی کم، نمی‌توانند حتی در پرند و پردیس هم واحدی مناسب را اجاره کنند.
مسکن و عدم تناسب درآمدها
گذشته از نرخ بالای اجاره ها، خرید مسکن هم وضعیت مناسبی ندارد، کارشناسان معتقدند قیمت بالای مسکن با درآمدها تناسبی ندارد و این افزایش قیمت بازار اجاره بها را نیز تحت الشعاع قرار داده است .
ديهيم ،کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ايسنا، با تاكيد بر این که قيمت‌هاي نسبي در ايران مدام در حال تغيير است، اظهار كرد: قيمت نسبي به اين معني است كه در ازاي چند ماه کار کردن بتوان پول خريد يك متر مسكن را پس‌انداز كرد.وي ادامه داد: متأسفانه ميزان قيمت مسكن و اجاره‌بها از مزدي كه افراد در كشور‌ مي‌گيرند، بيشتر است و رابطه‌‌اي بين درآمد و خريد مسكن وجود ندارد.وي ادامه داد: در همين راستا، وام‌هايي كه براي خريد مسكن عرضه مي‌شود، كافي نيست. به طور مثال قيمت يك خانه كمتر از 150 ميليون تومان در شهر تهران نيست ولي ميزان پوشش دهی وام‌ها تنها 18 تا 20 ميليون تومان است. ديهيم با اشاره به این که علاوه بر نرخ كم وام‌ها، نرخ بهره‌ي آن نيز بسيار بالا است، تصريح كرد: اين در حالی است كه در ساير كشور‌هايي كه مشكل مسكن را حل كرده‌اند، نرخ بهره اين وام‌ها به گونه‌ای است كه متقاضي قادر به خريد وام مي‌شود.اين كارشناس اقتصاد مسكن گفت: در ساير كشور‌ها علاوه بر این که بهره‌ي وام كم است، دولت‌ها نيز براي كمك به خريد خانه ، مالیات‌ها را كسر مي‌كنند.
حمايت ويژه از انبوه‌سازان راهی برای کاهش قیمت مسکن
از دیگر سو ، دولت حل مشکل مسکن را حمایت از انبوه سازان می داند تا بدین وسیله سبب پایین آمدن قیمت تمام شده مسکن و در نتیجه کاهش نرخ خرید و اجاره مسکن شود.در همین زمینه مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران از حمايت ويژه از انبوه سازان در سال توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني در كشور خبر داد.به گزارش ايسنا، مجيد كيان پور به ايجاد انگيزه بيشتر براي نوسازي بافت فرسوده در ميان سرمايه گذاران و انبوه سازان اشاره كرد و افزود: با بستر سازي براي نوسازي در بافت فرسوده، مشاركت و محوريت ساكنان اين مناطق و كمك ساير دستگاه‌ها در امسال براي افتتاح 120 هزار واحد برنامه ريزي شده است.كيان پور اظهار كرد: دولت براي نوسازي 100 هزار واحد مسكوني در سال جاري تسهيلات اختصاص داده است به گونه‌ای كه براي واحدهاي صنعتي 250 ميليون ريال، واحدهاي نيمه صنعتي 220 ميليون ريال و واحدهاي غیر صنعتی 200 ميليون ريال تسهيلات ارائه خواهد شد.مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران ادامه داد: درون بافت فرسوده همه امكانات براي نوسازي وجود دارد، تا با امكان سرريز جمعيت مناطق مختلف شهري و جلوگيري از خالي شدن اين مناطق به حيات دوباره بافت‌های فرسوده كمك كنيم.وي در پايان خاطرنشان كرد: 6 هزار و 800 هكتار بافت فرسوده در 2 سال گذشته نوسازي شده‌اند كه اين امر نشان از رشد شتابان، منطقي و قابل قبول براي نوسازي بافت فرسوده محسوب می‌شود.
تدابیر دولت در طرح تفصیلی پایتخت
وزیر راه و شهرسازی نیز که متولی اصلی حل مشکلات حوزه مسکن است از تدابیر دولت در بحث طرح تفصیلی مسکن در پایتخت که میلیون‌ها خانوار با آن درگیر هستند خبر داد.علی نیکزاد با اشاره به جزئیات طرح تفصیلی مسکن در پایتخت از افزایش تراکم تشویقی در بافت‌های فرسوده تهران گفت: هم‌اکنون دیگر کمیسیون ماده 5 به طور مداوم تغییر کاربری نمی‌دهد و در کوچه‌های 6 و 8 متری شمال شهر تهران به ساختمان‌های بلند مرتبه اجازه ساخت داده نمی‌شود. وی در خصوص طرح تفصیلی مسکن و تأثیر آن بر بازار مسکن، اظهار داشت: در این طرح همه خانه‌ها تثبیت می‌شوند و اجازه تراکم‌ بالاتر به آن‌ها داده خواهد شد، همچنین در جنوب شهر تراکم‌هایی که مجاز هستند و در گذشته می‌توانستند یک پیلوت و دو طبقه در یک زمین 150 متری بسازند، در طرح تفصیلی جدید بر روی یک پیلوت، حق ساخت سه طبقه را دارند.وزیر راه و شهرسازی افزود: در گذشته ساختمان‌هاي50 متری باید تخریب می‌شد یا شهرداری می‌خرید و تخریب می‌کرد، در صورتی که الآن اجازه دادیم که 80 درصد یک ساختمان50 متری یعنی 40 متر به عنوانی که طرف بتواند آنجا زندگی کند، امکان تملک به وی داده می‌شود.وی با تاکید بر اینکه در طرح تفصیلی به ساخت و ساز شهر تهران نظم داده شده است، بیان کرد: در طرح جدید تراکم اضافه شده و به بافت‌های فرسوده به صورت تشویقی مجوز ساخت یک تا دو طبقه بیشتر داده شده است.وی درباره مجوز ساخت و تراکم در شمال شهر تهران اظهار داشت: در شمال شهر تهران تراکم 120 بود که ما به حدود 180 افزایش دادیم. در گذشته در توده شمال شهر تهران 2 طبقه ساخته می‌شد، اما الآن به 3 طبقه افزایش یافته است.
منبع: حمايت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر