۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

خروج ۱۸۰۰میلیارد از سیستم بانکی در ۵ ماه

جوان آنلاین: اختلاس ۳ هزا ر میلیاردی همچنان خبر ساز است و با برگزاری دادگاه اختلاس، گمانه زنی و بحث در خصوص فساد در کشور افزایش یافته است .
این در حالی است که محمود احمدی نژاد معتقد است:تنها فساد مشکل ساز نیست بلکه رسانه ای کردن بعضی از مسائل قبل از قطعیت آن نیز فساد آور است.کنایه رئیس جمهور البته به ماجرای فساد مالی اخیر بوده که در همایش ارتقا سلامت نظام اداری بیان شد.
با این حال اما مسئولان قضایی کشور نظر دیگری دارند .رئیس سازمان بازرسی کشور با انتقاد از برخی گلایه‌ها از علنی شدن فساد‌های اخیر، که به سخنا رئیس جمهور برمی گردد، گفت: اگر فساد در جامعه به وجود آمد این طور نیست که به راحتی از کنارش گذشت و توجیه کنیم و بگوییم حالا درست می‌شود ذهن مردم را خراب نکنید. ذهن مردم با فساد خراب می‌شود نه با مبارزه با فساد.
البته این تمام ماجرا نبود و پورمحمدی در آخرین اظهارات خود، در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد و در جمع دانشجویان این دانشگاه از ابعاد تازه ای از فساد در بانک های کشور پرده برداشت و اظهار کرد: بخش عظیمی از فساد بانکی اخیر، در فاصله اسفندماه سال ۸۹ تا مرداد۹۰ انجام شده است و بالغ بر هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، تنها در همین مدت پنج ماهه از سیستم بانکی کشور خارج شده است.تا به این ترتیب افشاگری ها در باره فساد بزرگ اخیر بر خلاف نظر رئیس جمهور ادامه داشته باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: تقریبا چهار سال است که در سازمان بازرسی کل کشور مشغول به فعالیت شده‌ام و در این مدت، بارها به ارگان‌های مختلف تذکر دادم که نظام بانکی کشور دارای ایراد است و فساد بانکی اخیر این مسئله را کاملا اثبات کرد.
پورمحمدی گفت: در همان مراحل اولیه فساد عظیم اخیر و زمانی که ۱۵۰ میلیارد تومان از سیستم بانکی توسط این گروه اعتبار دریافت شده بود، گزارشی تهیه کردیم و تخلفات را تذکر دادیم و خواستار این شدیم که این وجوه به بانک بازگردد، اما متاسفانه توجهی نشد.
وی یادآور شد: بهتر است در مورد پرونده اخیر، از فساد بزرگ بانکی به جای اختلاس یاد کنیم، زیرا اختلاس دارای شرایط مخصوص به خود است.
پیش از این نیز محمد جهرمی از دست داشتن خواهر زاده اسفندیار رحیم مشایی در ماجرای اختلاس بزرگ خبر داده بود تا نوار افشاگری های فساد مالی اخیر تکمیل شود و پای دولتی ها نیز به اختلاس باز شود.
با این وجود، پیش از این محمود احمدی نژاد اعضای کابینه اش را خط قرمز خوانده بود و اتهام زنی به آنها را سیاسی دانسته بود و به قوه قضاییه اعتراض کرده بود تا هر گونه دخالت دولتی ها در ماجرای فساد اخیر تکذیب شود.
این در حالی است که سیستم بانکی کشور ۸ سال است که در اختیاردولت محمود احمدی نژاد قرار دارد و با توجه به سخنان رئیس سازمان بازرسی، نظام بانکی کشور دارای ایرادات اساسی است.
ایراداتی که دولتی ها باید برای رفع آن اقدام می کرده اند و حتی اگر شایعات درباره دست داشتن دولتی ها در فساد اخیر حقیقت نباشد، اصلاح نظام بانکی و برطرف کردن مشکلات آن از وظایف تیم اقتصادی دولت بوده است.وظیفه ای که بی توجهی به آن عاملی برای وقوع اختلاس ۳ هزار میلیاردی است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر