۱۳۹۱ فروردین ۶, یکشنبه

مصطفي صابر: بازار مکاره پیغمبر سازی و رهبر تراشی: "بی بی سی" و صداي ﺁمريکا در راه احمدی نژاد!


فرستادن به ایمیل چاپ

mostafa2
انترناسيونال ۴۴۵

صدای آمریکا (وي.او.اي) در یک نظر سنجی اینترنتی که گویا ۱۲ هزار نفر شرکت کردند "چهره سال ۱۳۹۰" را برایمان معلوم کرد. ایشان رضا پهلوی است که در رقابت نزدیک با اصغر فرهادی (فیلمساز) حدود یک سوم آراء را بدست آورد و اول شد. چه پیشرفتی! طبق نظر سنجی صدای آمریکا حالا لااقل اکثریت نسبی "ایرانیان" دنده عقب گرفته اند که پس از بیش از سی سال جنایت آخوند و اسلام و بازجو ولترهایش دوباره به سلطنت و ساواک و گورستان آریامهری (صد البته از نوع "حقوق بشری" و "دمکراتیک" آن) برگردند. ظاهرا سرنوشت آدمیزاد در ایران این است که بین حاکمیت آخوند و ملیون اسلامی و یا سلطه شاه و میلیون عظمت طلب ایرانی دست به دست شود. راه سومی نیست. فقر و فلاکت و بیکاری و بردگی و بی حقوقی البته فرض است. چرا که باید "مملکت را ساخت". در این دورانی که ریاضت کشی اقتصادی شعار جهانی بورژوازی است، مملکت حتما دیکتاتور و مشت آهنین میخواهد. حال برای اینکه مردم راضی شوند باید بین انواع مدرنتر شاه و آخوند انتخاب کرد... هرچه این سناریو از لحاظ تاریخی پوچ باشد و دوره اش سر آمده باشد، بالاخره امثال نظر سنجی "وی او ای" قرار است آنرا واقعی و به روز جلوه دهد. بوی الرحمان جمهوری اسلامی بلند شده و هر آن ممکن است مردم سر آن بریزند و پایین اش بکشند. در نتیجه باید از پیش آلترناتیو بعدی دولت سرمایه در ایران را حاضر و آماده کرد. زمانی که انقلاب ۵۷ و اعتصابات و شوراهای کارگری گریبانشان را گرفت و شاه رفتنی بود، زیر بال خمینی را گرفتند و به پاریس بردند و به "رهبر روحانی انقلاب" تبدیلش کردند. حالا که انقلابی دیگر در افق است و جمهوری اسلامی آینده ای ندارد، پسر شاه را به "چهره سال" تبدیل میکنند تا مگر به وقت وقتش اوضاع پس از جمهوری اسلامی را برایشان جمع و جور کند. لبته اگر بتواند، چون مقایسه ساده موقعیت خمینی در آن سالها و موقعیت رضا خان دوم نشان میدهد که ایشان حال چندان خوبی ندارد.

"بی بی سی" طبق معمول قدری عمیق تر و خط دارتر به این نیاز سیاسی و فوری بورژوازی در ایران پرداخته است. این بنگاه نیز نظر سنجی ای به سبک خود راه انداخته بنام "بزرگان ایران زمین". کلی خرج کرده اند و تبلیغات سنگینی را به پیش میبرند تا شما "موثرترین شخصیت تاریخ ایران زمین" را پیدا کنید. شش نفر را هم جلویتان گذاشته اند: زرتشت، کوروش، مصدق، فردوسی، حافظ و ابن سینا. احتمالا ته فکر طراحان و شورای نگهبان این نظر سنجی این است که رقابت بین کوروش و مصدق "داغ" شود. یعنی همان سرنوشت محتوم آدمیزاد در ایران که قرار است "انتخاب" بین ملی اسلامیون (به نمایندگی مصدق) و ناسیونالیست های پروغرب ایرانی (به نمایندگی کوروش) باشد را تحت عنوان نظر سنجی بخورد جامعه بدهند. اما حتی اگر شما به شخصیت هایی نظیر حافظ و ابن سینا که بالاخره در زمینه هنر و علم کاری برای بشریت کرده اند نیز رای بدهید باز بی بی سی برده است. چون از پیش قالب فکری و چهارچوبه ایدئولوژیک خود را برای شما تعیین کرده است. شما قرار است در این نظرگاهی نگاه تان به گذشته باشد. "بزرگان ایران زمین"! شما قرار است نگاه تان به دنیا و بشریت "ایرانی" و "ملی" و "خودی" باشد. شما قرار است برای پیغمبر ایرانی که به زبان اصیل فارسی گفته ما همه بندگان یک موجود موهوم هستیم (که در دنیای واقعی مظهر اراده طبقه حاکمه است)، اگر هم رای ندهید بالاخره احترام قائل شوید. یعنی خداترس و خرافاتی فرض شده اید. الله و دین اسلام بدجوری منفور شده و بی بی سی دارد گرد و خاک پیغمبر ایرانی را میزداید و دوباره او را از سوی خدا مامور نجات بندگان ایرانی میکند. ممکن است به کوروش رای ندهید اما برای کشورگشایی که مثل اسکندر و چنگیز و محمد و دیگران خون ریخته و جهانی را زیر سلطه شمشیر خود و طبقه حاکمه زمان خود در آورده نه فقط احساس بدی نداشته باشید بلکه به یمن اینکه از "ایران زمین" برخاست و گویا به اندازه بقیه همقطارانش چشم در نیاورده و آدم زیر پای فیل له نکرده و به مذهب قربانیان خود "احترام" گذاشته به او جایزه هم بدهید. یا اگر بخواهید معاصر فکر کنید از چهارچوبه جنبش ملی اسلامی که مصدق "چهره" آنست ولی پایه مادی و اجتماعی همین جمهوری اسلامی بوده نمی توانید خارج شوید. همه هنر مصدق ظاهرا این بوده که نفت را ملی کرد، "استقلال" داشت و غیره. شعارهایی که لااقل جمهوری اسلامی و خمینی صدبار بیشترش را به اجرا درآورده و نشان داده که چه جنایت و استثمار و انحطاطی در پس آن نهفته است.

خلاصه آنکه می بینید که "بی بی سی" نه به سطحی گری "وی او ای" اما دقیقا در همان راستا دارد زمینه فکری و فرهنگی آلترناتیو بعدی بورژوازی در ایران را به اسم نظر سنجی فراهم میکند. بطور ظریفتری دارد سعی میکند دائره انتخاب و تفکر مخاطب خود را به دنیایی محدود کند که همچنان گذشته بر حال حاکم است، ناسیونالیسم و ملی گرایی بر انترناسیونالیسم و جهانی گری و انسانیت حاکم است، از ما بهتران و نمایندگان طبقه حاکمه قرار است درست مثل کوروش کبیر با مهر و عطوفت و عنایت حقوق بشری که شایسته "سایه خدا بر زمین" است بر مردم یا همان بندگان خدا حکومت کنند. یعنی همین آش و کاسه جمهوری اسلامی بعلاوه قدری پیاز داغ "ایران زمین" و "حقوق بشر" و "صندوق رای" و "نظر سنجی" کذایی.

برای اینکه نشان داد این سناریو تا چه حد مضحک و تا چد ارتجاعی و در عین حال پوچ است، خوبست به این توجه کنیم که حتی از درون خود جمهوری اسلامی "چهره" هایی نظیر احمدی نژاد و مشایی کاملا متوجه آن هستند و میکوشند جمهوری اسلامی را با ایرانیت و منشور کوروش و حتی متعارف کردن رابطه با غرب و غیره بزک کنند تا مگر دایره شمولیت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را گسترش دهند و آنرا باقی نگهدارند. "وی او اي" و "بی بی سی" در همان راه احمدی نژاد قدم بر میدارند. احمدی نژاد میکوشد از درون جمهوری اسلامی و تغییر گام به گام به آن برسد، اینها برای انجام همان کار از خارج از حکومت اسلامی دارند تدارک می بینند.

سوال واقعی این است که آیا نسلی که قهرمانش "ندا" و "علیا المهدی" است، نسلی که در عصر اینترنت زندگی میکند و به کل تاریخ تمدن و تفکر بشر دسترسی دارد و خود را شهروند جهان میداند، نسلی که خود در تظاهرات های میلیونی شرکت کرده و می بیند منشاء تغییر واقعی انقلاب و جنبش التحریر و به میدان آمدن ۹۹ درصدی هاست، اجازه میدهد که چنین سناریوهای مسخره و گنديده ای متحقق شود؟ واضح است که این نسل و همه مردمی که زیر دست و پای شاهان و ملاها و سرمایه داران له شده اند نهایتا ناگزیرند که در دفاع از نفس زندگی و انسانیت بساط این حضرات را برچینند. اما این خود بخود متحقق نمی شود. با توجه برتری مالی و تبلیغاتی و سازمانی بورژوازی این امر تلاش و کوشش زیادی بویژه از سوی نیروهایی چون حزب ما می طلبد. باید با تمام قوا به میدان آمد و اینگونه نظر سنجی ها و تشبثات امثال بی بی سی و وی او ای را افشاء کرد و تضمین کرد به همان جایی ختم میشود که تلاش های احمدی نژاد و مشایی منجر شده است. (۲۲ مارس ۲۰۱۲)*

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر