۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه


 اسناد محرمانه ای که ویکیلیکس به تازگی انتشار داده است، یکچند مربوط به وضعیت کنونی سوریه و گفتگوهای محرمانه میان ایران و امریکا بر سر سرنوشت رژیم سوریه هستند:
بهش دوم:
تاریخ سند 10 دسامبر 2011 است:
منبع از سازشی سخن می گوید که بر وفق آن، بشار اسد مقام خود را ترک گوید. اما مادر بشار از آن نگران است که وضعیت چنان شود که بر سر خانواده اسد همان آید که بر سر خانواده قذافی آمد.
من از منبع دیگری شنیدم که ایرانیها از طریق مالکی، نخست وزیر عراق، سازشی را پیشنهاد کرده اند که بنا بر آن، بشار اسد ریاست جمهوری سوریه را ترک می گوید و سازشی با SNC/FSA بعمل آید. دومی آماده است با ارتش برای استقرار رژیم جدید همکاری کند. ایرانی ها نخواسته اند خود این پیشنهاد را بعمل آورند. آن را از طریق نوری مالکی پیشنهاد کرده اند که رابطه نزدیک با اسد دارد. می دانیم که او سالها در سوریه، پناهنده بود. اسد به دولتهای سنی سوءظن دارد و اگر چنین پیشنهادی از سوی آنها بعمل آید، آن را ردخواهد کرد اما به نوری المالکی گوش خواهد داد.
بنا بر این منبع، امریکائیها این پیشنهاد را رد کرده اند زیرا نمی خواهند ایران در رژیمی که جانشین رژیم اسد می شود، همچنان صاحب نفوذ باشد. من مشکل می توانم آن چه را شنیده ام بپذیرم. بنا بر اطلاعی که شنیده ام، بشار اسد بروی پیشنهاد سازش باز است و حتی حاضر است کنار برود.
طرفه این که خانمی عضو شورای ملی سوریه (SNC) که امروز بعد از ظهر ملاقات کردم از من می پرسید: آیا من می توانم میان او و ایرانی ها ارتباط برقرار کنم؟ بعد از اینکه من گفتم: ایرانیها به بعد از اسد می اندیشند، او این تقاضا را از من کرد.
رژیم ایران و کودتا در سوریه؟!:
ایران موافق کودتا در سوریه؟ تاریخ سند 13 دسامبر 2011 است:
منبع در باره وقوع کودتا که نه مورد قبول شورای ملی سوریه و نه مورد قبول ارتش آزاد سوریه و مردم باشد، چه فکر می کند؟ و آیا منبع می داند ایرانیها در باره چنین سناریوئی چه فکر می کنند؟
یادداشت روا Reva: آیا ایران وافعا˝ فکر می کند امریکائی ها با او در تغییر رژیم سوریه همکاری می کند و این تغییر به ترتیبی انجام می گیرد که که حاصل کار بسود ایران تمام می شود؟ همه هدف امریکا از تغییر رژیم در سوریه اینست که ایران را مهار کند. بطوری که مشاهده می شود، ایرانیها بطور روز افزون وضعیت مأیوس کننده ای می یابند. اما چرا منبع تبلیغ می کند که رژیم سوریه ضعیف است و ایران انتخابی جز تن دادن به واقعیت (تغییر رژیم) ندارد؟ من می توانم باور کنم که ایران کودتا را بر راه برد ترکیه (ایجاد یک نیروی مخالف توسط ارتش آزاد سوریه) ترجیح می دهد.
روا Reva می گوید: من قویا بر این باورم که رژیم اسد در سال 2012 سقوط می کند. آن عقل که استدلال می کرد چون ایران و اسرائیل هردو حامی رژیم سوریه هستند، این رژیم برجا می ماند، به امر واقعی استناد می کرد که تغییر کرده اند. وضعیت در سوریه به نقطه غیر قابل برگشت رسیده است. البته 9 ماه جنبش مردم نتوانسته است رژیم اسد را سرنگون کند. اما سرکوب بی رحمانه رژیم نیز نتوانسته است جنبش مردم را فرو بخواباند. میزان خصومت مردم نسبت به رژیم افزایش یافته و ترک ارتش نیز رو به ازدیاد است.
لحظه فروشکستن رژیم، لحظه ایست که ارتشیان به نتیجه برسند که اسد باید برود. علائم حاکی از آنند که پرسنل ثابت ارتش دارد انسجام خود را از دست می دهد. من با ME1386 صحبت کردم. او به من گفت که افسران و پرسنل علوی ارتش دارند به ارتش آزاد سوریه می پیوندند. این امر تحولی مهم است. افسران علوی دچار انشقاق شده اند. بسیاری از آنها از بکار بردن بحد افراط زور برضد تظاهر کنندگان سنی ناراضی هستند. افسران علوی می دانند که اسد درکار یافتن پناهگاهی برای خود و اعضای خانواده خویش است زیرا رژیمش نجات یافتنی نیست. بسیاری از علوی ها دارند متوجه می شوند که اسد آنها را رها می کند. اینست که آنها به این نتیجه می رسند که برانگیختن بیش از پیش خشم سنی ها، خودکشی است. ولید المعلم استعفای خود را تقدیم کرده است اما اسد استعفای او را نپذیرفته است. این علامتی روشن است بر این که بسیاری از آدمهای اسد به این نتیجه رسیده اند که مقابله رژیم با جنبش مردم سوریه به جائی نمی رسد.
ایرانیها با دقت تمام مراقب وضعیت سوریه هستند. سخنرانی های مقامات ایرانی بخصوص آیت الله خامنه ای گویای این مراقبت است. هم خامنه ای و هم احمدی نژاد به این نتیجه رسیده اند که رژیم اسد دوام نمی آورد. کاملا قابل فهم است که رژیم سوریه همانند رژیم قذافی و به همان روش سرنگون شود. در دمشق کودتائی روی خواهد داد خواه نظامی و خواه سیاسی.
نباید عمل گرائی خامنه ای را از نظر دورداشت. ازقرار، ایران می خواهد نفوذ خود در سوریه را در انجام کودتائی بکار برند. به ترتیبی که مطمئن شود رژیم جانشین نیز روابط عالی با ایران را ادامه دهد. برای انجام این کودتا، ایرانی ها به امریکائیها نزدیک شده اند. در گذشته ایران در جنگ با صدام و سرنگون کردن رژیم او، با امریکا همکاری کرده اند. اگر از نتایج کار مطمئن شوند، ایرانی ها باکی ندارند از ایفای نقش مستقیم در سرنگونی رژیم اسد.
ایرانی ها حس می کنند که زود باید در سوریه دست بکار شوند. زیرا ترکها طرح خاص خود را برای سوریه دارند و با ایرانی ها همکاری نمی کنند. او می گوید ترکها آهسته اما سامان مند عمل می کنند. ایران نمی خواهد بگذارد ترکیه در سوریه دست بالا را پیدا کند. ترکها با اخوان المسلمین سوریه و ارتش آزاد سوریه همآهنگ شده اند و ایرانی ها کودتا را ترجیح می دهند. زیرا می خواهند با رژیم جانشین نیز پیوندهای خود را حفظ کنند. علت این که کار به تأخیر افتاده، اینست که هنوز امریکا نسبت به نظام سیاسی سوریه بعد از رژیم اسد، تصمیم نگرفته است. با این حال، او تأکید می کند که رژیم اسد سقوط می کند ولو تکلیف نظام جانشین معین نشده باشد.
در سوریه، کودتائی ناکام شد و کودتای دیگری در حال تدارک است:
بنا بر اطلاع واصل به انقلاب اسلامی، میان نمایندگان اوباما و خامنه ای گفتگوهای محرمانه ای بر سر سوریه در جریان هستند. اتحادیه اروپا نیز در جریان این گفتگوها هست.
بنا بر همان اطلاع، در اوائل مارس کودتائی در شرف وقوع بوده اما دستگاه اطلاعاتی رژیم اسد آن را کشف کرده است. تنی چند از تدارک کنندگان کودتا موفق به فرار شده و گفته اند که به ارتش آزاد سوریه می پیوندند.
کودتای دیگری در حال تدارک است. هرگاه رژیم سوریه نتواند آن را خنثی کند، در آینده نزدیک بعمل خواهد آمد. بخشی از ارتش درحال جنگ است و بخش دیگری از آن، تحت مراقبت شدید است.
گاردین ( 15 مارس 2012) ایمیل های متبادله میان بشار اسد و همسرش را انتشار داد. بنا بر آنها، اسد و دژخیمانش روشهای جنایت بر ضد مردم سوریه را از دژخیمان رژیم ولایت مطلقه مافیاهای نظامی – مالی ایران می آموزد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر