۱۳۹۱ فروردین ۱, سه‌شنبه

چارشنبه سوري با شعار مرگ بر ديکتاتور گفتگو با کيان ﺁذر دبير سازمان جوانان کمونيست


فرستادن به ایمیل چاپ

kianazar
انترناسيونال ۴۴۴
انترناسیونال: کيان ﺁذر چهارشنبه سوري امسال در شهرهاي مختلفي درگيري و تظاهرات بود و شعارهاي زيادي عليه حکومت داده شد. اگر ممکن است اول يک مقداري درمورد ﺁنچه در چهارشنبه سوري گذشت توضيح دهيد و اينکه ارزيابي شما در اين مورد چيست؟
کیان آذر: صحبتم را میخواهم به این صورت آغاز کنم که مردم ایران سال ۹۰ را با پیام مجددی که برای جمهوری ارسال کردند به پایان میرسانند و به نوعی مهر خودشان را به پایان سال ۹۰ زدند. و آن پیام بسیار روشن است. جمهوری اسلامی زائده و انگل مرگباریست برای جامعه ایران که هیچ سنخیتی از نظر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با مردم ایران ندارد و مردم بار دیگر به این حکومت اعلام کردند که کارنیمه تمامشان را تمام خواهند کرد و حکومت اسلامی را سرنگون میکنند. و نشان دادند که نه تنها از خواسته هایشان کوتاه نیامده اند بلکه مصمم تر از قبل هستند. چهارشنبه سوری امسال تقابل مردمی بود که میخواهند در شادی و رفاه و مثل انسان قرن ۲۱ زندگی کنند و با قوانین و ذات حکومت اسلامی که حجاب و استثمار است و نابرابری و توهین به زن و کودک و جوان و در یک کلمه انسان است، تضادی بنیادی دارند. از سالهای ابتدایی روی کار آمدن جمهوری اسلامی چهارشنبه سوری تبدیل به مناسبتی شد که مردم برعلیه حکومت غم و عزا بیایند وشادی کنند. به خیابانها بیایند و صف جداسازی جنسیتی رابشکنند و حجابهای اجباریشان را پرت کنند. اما بعد از انقلاب سال ۸۸ ما شاهد سیاسی تر شدن این مناسبت شده ایم و همانطور که در ۲ سال گذشته شاهد بودیم که شعارهای "مرگ بر خامنه ای" و "مرگ بردیکتاتور" در شهرهای ایران فریاد زده ميشود٬ امسال هم به همین صورت بود و این ۲ شعار در صدر اخبار مربوط به این مناسبت است. بعلاوه درگیریهای وسیع بین مردم و نیروهای سرکوب. در این مناسبت جوانان اعم از زنان و مردان جوان در صف مقدم بودند و سران حکومت را، از مجتهدین کپکزده اش که در مقابله با مردم فتوا میدهند٬ تا خود خامنه ای که سرکرده این اوباش است تا نیروی سرکوبش را به مصاف طلبیدند و یک نه محکم به جمهوری اسلامی گفتند و پرونده سال ۹۰ را برای این حکومت بستند. جنبش خلاصی فرهنگی و خلاصی از نظام استثمار و استبداد گوشه ای از قدرت و زنده بودنش را نشان داد، با کنترل محلات و شهرها و هیچکاره بودن جمهوری اسلامی، قدرت خودش را به رخ کشید.
انترناسیونال: همانطور که اشاره کرديد جوانان نيروي اصلي اين حرکت بودند که در واقع يک حرکت در ادامه کل جنبش و حرکتهاي سرنگوني طلبي مردم بود. فکر ميکنيد چگونه اين فضا ميتواند ادامه پيدا کند و گسترش يابد.
کیان آذر: بنظر من جنبش سرنگونی نسبت به قبل رادیکالتر، عمیق تر و وسیعترشده و این جنبش بدنبال کانالها و مکانیزهایی برای حمله مجدد به جمهوری اسلامیست. و این تصویری که ما در چهارشنبه سوری دیدیم روزنه ای بود که به ما فضای درونی جامعه ایران را نشان میدهد. ما باید اتفاقات این مناسبت را کنار اعتراض و اعتصابات کارگران و معلمان قرار دهیم، کنار اعتراضات دانشجویان قراردهیم. جمهوری اسلامی سعی کرده با افزایش فشارهای سیاسی و اجتماعی نفس فعالین سیاسی و مردم معترض را بگیرد. از آنطرف وضعیت وحشتناک اقتصادی که مردم هیچگونه امنیتی ندارند و شیرازه زندگی مردم در حال از هم پاشیده شدن است و مردم با چنگ و دندان از زندگیشان دفاع میکنند. ما باید همه این شرایط را کنار هم بگذاریم تا بتوانیم جواب واقعی به سوالتان بدهیم. سال ۹۱ بطور منطقی از طرف جمهوری اسلامی ادامه سال نود وسالهای قبلی خواهد بود. اما از طرف مردم زحمتکش، از طرف جوانان و دانشجویان به شکل دیگری خواهد بود و آنهم پایان دادن به این کابوس سی ساله. مردم در بطن جامعه دارند خودشان را سازمان میدهند. دارند خودشان را متشکل میکنند. بنظر من باید حول مناسبتهای شناخته شده و نیز روزهایی که هم بر ما مشخص نیست از هر فرصتی برای اعتراض استفاده کرد. باید دانشگاه ها، کارخانجات، مدارس، وکلا خیابانها و سطح شهرها را "اشغال" کرد باید با حضور توده ای بخشهای مختلف مردم، فضای جامعه را به فاز اعتراضات روزانه برد و این مسئله احتیاج به کلید خوردن دارد که از یک بخش جامعه و حول یک مسئله احتمالا شروع میشود. محورهایی که بنظرم میتواند در براه افتادن اعتراضات روزانه تعیین کننده باشد اوضاع اقتصادی فجیعی ست که روز به روز بدتر هم میشود. محور بعدی میتواند زندانیان سیاسی باشد. محور بعدی که میتوانم به آن اشاره کنم دانشگاه ها و محلات است که جوانان میتوانند نقش موثری در رویارویی با نیروی سرکوب حکومت داشته باشند. باید دانشگاه ها و محلات را به "اشغال" خود در آوریم. بهرحال میخواهم به این اشاره کنم باید از این کانالها و محورها که به بخشی از آن اشاره کردم مجددا وارد اعتراضات توده ای روزانه و فاز انقلابی علیه حکومت شویم که نتیجه آن به گور سپردن این حکومت قرون وسطایی شود.
انترناسيونال: با تشکر از شما*

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر