۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

تحریم‌ها راه آهن جمهوری اسلامی را فلج کرده است


خبرنگار ما از تهران: گرچه مقامات جمهوری اسلامی مدعی هستند که تحریم‌های بین المللی بی تاثیر بوده است، اما شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از صنایع تولیدی و کارخانجات و بزرگ و کوچک در حال ورشکستگی هستند و صنعت حمل و نقل نیز در حال آسیب دیدن است. يكي از بخش هاي مهم و حياتي صنعت حمل و نقل ایران «راه آهن» است که اخبار حکایت از بحرانی بودن شرایط آن دارد. طی چند ماه گذشته شمار زیادی از متخصصان فنی راه آهن و همینطور پرسنل شرکت‌ها و کارخانجات تابع آن به علت عدم توانایی تهیه قطعات و لوازم یدکی قطارهای بین شهری از مشاغل خود اخراج شده‌اند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

در همین حال علاوه بر اخراج گسترده پرسنل و کارگران راه آهن، این مجموعه برای تهیه لوازم و قطعات قطارهای بین شهری به ویژه موتورهای آن به مشکلات اساسی برخورد کرده است. تقریبا 70 درصد موتورها و بخش های فنی قطارهای مورد استفاده در ایران موتورهای دیزلی ساخت کارخانه «جنرال موتور» آمریکاست که برای بروز نگه داشتن آنها در چند سال گذشته قطعات و لوازم جانبی به صورت قاچاق از بازرهای سیاه با قیمت‌های چند برابر تهیه می شد. اما با افزایش تحریم‌ها حتی تهیه این قطعات اساسی در بازار از طریق قاچاق نیز تقریبا غیر ممکن شده و تعداد زیادی از قطارها به علت نقص فنی موتور از چرخه حمل و نقل خارج شده اند.

از سوی دیگر حقوق بسیاری از کارگران راه آهن و شرکت‌های زیر مجموعه و طرف قرارداد با آن ماههاست که پرداخت نشده و آن دسته از افرادی که هنوز اخراج نشده اند نیز حتی در شب عید حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر