۱۳۹۰ اسفند ۲۵, پنجشنبه

پلیس هند اسامی ایرانیان متهم به حمله به دیپلمات اسرائیلی را اعلام کرد


تلویزیون هند تصاویری از اتومبیلی را نشان داد که در بیرون ساختمان سفارت اسرائیل در حال سوختن بود
پلیس و سازمان های اطلاعاتی هند اسامی سه تبعه ایران را که با پرونده بمب گذاری در اتومبیل های دیپلمات های اسرائیلی در دهلی، پایتخت هند،ارتباط داشته اند، اعلام کرد.
پلیس هندوستان اسامی متهمان را هوشنگ افشار ایرانی، سید علی مهدیان صدر و محمدرضا ابوالقاسمی اعلام کرد.
به گزارش روزنامه تایمز هندوستان، هر سه متهم پاسپورت ایرانی داشتند و سه روز قبل از بمبگذاری روز ۱۳ فوریه سال جاری در اتومبیل دیپلمات اسرائیلی، با ویزای توریستی وارد دهلی شده بودند.
آنان پس از این بمبگذاری، این شهر را به مقصد یک کشور منطقه خاورمیانه ترک کردند.
بازپرسان پرونده این افراد تلاش می کنند دریابند که این افراد به چه گروه یا تشکیلاتی وابسته هستند.
یک منبع آگاه به روزنامه تایمز هندوستان گفت تحقیقات اولیه نشان می دهد که بازداشت شدگان عضو تشکیلات اطلاعاتی ایران هستند.
به گفته همین منبع آگاه، پاسپورت هوشنگ ایرانی فرزند عطاءالله در تاریخ نهم ژانویه سال ۲۰۱۰ صادر شده. پاسپورت سیدعلی مهدیان نصر پسر سید ابراهیم در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۰۸ و پاسپورت رضا ابوالقاسمی پسر محمد جواد در تاریخ دوم دسامبر ۲۰۰۸ صادر شده است. هر سه نفر هم قبلا به هندوستان سفر کرده بودند.
جزییات بیشتر این ماجرا را پلیس دهلی در کنفرانس مطبوعاتی که فردا برگزار می کند اعلام خواهد کرد.
گزارش شده که آقای ایرانی در سفری به دهلی در فوریه سال ۲۰۱۱ در مورد نقشه حمله به مقام رسمی اسرائیل با آقای کاظمی، روزنامه نگار ایرانی در این شهر دیدار کرده و مدتی هم پیش او مانده بود.
گفته می شود در روز انفجار آقای ایرانی یک دوچرخه هوندای سیاه رنگ اجاره کرده بود و با این دوچرخه به تعقیب دیپلمات اسرائیلی در مسیر مدرسه آمریکایی پرداخته بود. وقتی ماشین دیپلمات اسرائیلی متوقف شد آقای ایرانی نارنجک مغناطیسی را به سمت راست ماشین چسباند و فرار کرد.
محمد کاظمی، روزنامه نگار ایرانی هشت روز پیش در ارتباط با پرونده حمله به خودروی دبپلمات اسرائیلی در دهلی بازداشت شد اما وکیل او به خبرنگاران گفت موکلش بی گناه است و افزود که ارتباط آقای کاظمی با برخی از ایرانیان، از طبیعت حرفه ای فعالیت خبرنگاری اش ناشی می شود.
این در حالیست که به گزارش تایمز هندوستان، پلیس رسما اعلام کرده که ارتباط آقای کاظمی با این پرونده کاملا محرز شده است.
اسرائیل ایران را متهم کرده است که به عنوان بخشی از طرح های تروریستی مخفیانه علیه این کشور، مسئول هر سه حمله ای بوده است که مدتی پیش دیپلماتهای اسرائیلی را هدف گرفت.
دستگیری یک ایرانی دیگر در مالزی
در همین حال آسوشیتدپرس از دستگیری یک مرد ایرانی در مالزی خبر داده است.
به گزارش این خبرگزاری، مقامات تایلند خواستار استرداد مسعود صداقت زاده به اتهام به شرکت در توطئه حمله به اهداف اسرائیلی در بانگوک شده اند.
آقای صداقت زاده در جلسه دادگاه که برای بررسی موضوع استرداد وی به تایلند برگزار شده بود اعلام کرده که برای گذراندن تعطیلات به تایلند به سر می برد و با انفجارهای ماه گذشته در آن شهر ارتباطی نداشته است.
آقای صداقت زاده که ۳۱ سال دارد، برای مدت کوتاهی با دستبند در دادگاه کوالالامپور، ظاهر شد و از طریق مترجم خود اعلام کرد که هیچ ارتباطی با اتهامات وارده ندارد و می خواهد بداند به چه دلیل در دادگاه است.
مسعود صداقت زاده بلافاصله بعد از اینکه وقوع انفجار بخشی از یک منطقه مسکونی در همسایگی بانگوک را لرزاند، در فرودگاه مالزی دستگیر شد.
به گفته پلیس تایلند، ساکنان این خانه مشغول ساختن بمب بودند که این انفجار روی داد و پس از بازرسی محل، آثار بمب را یافت.
پلیس تایلند گفته است که آقای صداقت زاده و دو ایرانی دیگر که هم اکنون در آن کشور هستند در این خانه زندگی می کردند.
مقامات تایلند می گویند احتمالا دیپلمات های اسرائیلی هدف توطئه ای بوده اند که این افراد در ارتباط با آن دستگیر شده اند. اسرائیل ایران را مسئول وقوع این انفجار ها که ۵ نفر از جمله یکی از متهمان به بمب گذاری را مجروح کرد، می داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر