۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

وزیر دفاع سوئد بر سر قرارداد نظامی با عربستان استعفا کرد

به روز شده: 13:20 گرينويچ - پنج شنبه 29 مارس 2012 - 10 فروردین 1391
وزیر دفاع سوئد
استن تولگفورس، وزیر دفاع این کشور به "درخواست شخصی" خود استعفا داده است
وزیر دفاع سوئد پس از انتقادهایی که از طرح او برای ساخت یک کارخانه تسلیحاتی در عربستان سعودی به عمل آمد، از سمت خود کناره‌گیری کرده است.
سخنگوی وزارت دفاع سوئد گفته است که استن تولگفورس، وزیر دفاع این کشور به "درخواست شخصی" خود از ادامه خدمت در این سمت "معاف شده است."
رادیوی ملی سوئد در ماه مارس گزارشی را در باره طرح محرمانه سازمان تحقیقات دفاعی این کشور برای کمک به عربستان برای ساخت سلاح از جمله موشک و اژدر پخش کرده بود.
ممنوعیتی برای فروش سلاح به عربستان در سوئد وجود ندارد اما ماهیت پنهان و مخفی این طرح باعث بروز جنجال در این کشور شد.
اوائل ماه جاری میلادی، فردیک راینفلت، نخست وزیر، تائید کرد که توافقنامه اولیه با عربستان در سال ۲۰۰۵ امضا شده بود.
آقای تولگفورس از این تصمیم دفاع کرده و آن را در راستای اجرای توافقنامه‌های همکاری‌های نظامی میان سوئد و عربستان دانسته است.
این طرح از سوی احزاب مخالف چپ و رسانه‌ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفت که دولت را به پنهانکاری متهم کردند و آقای تولگفورس را برای کناره‌گیری تحت فشار قرار دادند.
این کارخانه اگرچه هنوز ساخته نشده اما رادیو سوئد گفت که این طرح در سال ۲۰۰۷ با حمایت دولت این کشور آغاز شد و در سال ۲۰۰۹ ادامه اجرای طرح به یک شرکت خصوصی واگذار شد.
دلیل تحویل این طرح به بخش خصوصی، این بود که سازمان تحقیقات دفاعی سوئد این احتمال را می داد که ممکن است ادامه پروژه توسط دولت با "موانع حقوقی" مواجه باشد.
حزب سبز سوئد خواهان تحقیق در باره این مساله شده و گفته است این کشور نباید از نظام "دیکتاتوری" عربستان سعودی حمایت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر