۱۳۹۱ تیر ۸, پنجشنبه

اخبار تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران

۵۰۰ کارگر «به پخش» بیکار شدند
ايلنا: 55 نفر از كاركنان شركت «به پخش» با ارسال نامه‌اي خطاب به وزير اقتصاد و دارايي از مشكلاتي كه به تبع انتصاب يكي از اعضاي هيئت مديره براي اين واحد بزرگ خدماتي به وجود آمده است انتقاد كردند. همچنين منابع ما از تعديل 500 نيروي كار در اين واحد خدماتي خبر مي‌دهند.
به گزارش ايلنا، در اين نامه كه به امضاي 55 نفر از كاركنان اين واحد خدماتي رسيده است، امضا كنندگان مدعي شده‌اند كه انتصاب يك كارمند ساده به عنوان عضو جديد هيات مديره عامل مشكلاتي است كه اين شركت اكنون با آن دست به گريبان است.
امضاكنندگان مدعي شده‌اند اين انتصاب «فاميلي» نه تنها موجب اخراج و تعديل 500 كارگر، كارشناس و مدير اين شركت شده است بلكه شركتي را كه روند سود دهي مناسبي داشته با كاهش سود قابل توجهي در سال جاري مواجه خواهد شد.
در اين نامه هشدار داده شده است كه سوء مديريت در اين مجموعه بزرگ امنيت شغلي 1000 كارگر‎ و كارشناس ديگر را نيز تهديد مي‌كند.
اخبار رسيده به ايلنا حاكي است كه تعدادي از نمايندگان مجلس درصدد طرح سوال از وزير امور اقتصادي و دارايي پيرامون اين موضوع هستند.

۴۰۰ کارگر حدید مبتکران بيكار شدند
کارخانه حدید مبتکران پاکدشت به جهت افزایش مشکلات مالی با ۴۰۰ کارگر خود قطع همكاري کرد.
عوض سلطانی، دبیر اجرایی خانه کارگر پاکدشت با اعلام این خبر به ايلنا گفت: کارخانه حدید مبتکران تولید کننده انواع صندلی خودرو به جهت کاهش سفارشات از جانب كارخانه‌هاي خودرو سازي دچار مشكلات مالي شده‌ است.
اين فعال كارگري با اشاره به مطالبات ۱۹ میلیاردی حديد مبتكران از کارخانه‌های بزرگ خودرو ساز افزود: مشكلات مالي به تبع اين طلب ميلياردي و كاهش سفارشات از عوامل اخراج اين كارگران بوده است.
سلطاني با انتقاد از عدم وجود امنیت شغلی بیش از ۱۰۰۰ کارگر حدید مبتکران اظهار داشت: این کارخانه با افزایش مشکلاتش ناچار شده است از تمدید قرارداد با ۴۰۰ کارگر خود امتناع کند.
او گفت: قرارداد اكثر کارگران این کارخانه یک ماهه و سه ماه بوده وکارگران بيكار شده از اردیبهشت ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند.
اين فعال كارگري با بیان اینکه کارفرمایان این کارخانه وعده پرداخت معوقات کارگران را داده است افزود: کارفرمای این کارخانه همچنین قول داده است در صورت رفع مشکلات این واحد تولیدی همه کارگرانی که تمدید قراداد نشده‌اند را دوباره بر سر کار خود بازگرداند.
گفتنی است گروه صنعتی حدید مبتکران در سال ۱۳۶۵ در شرق تهران تاسیس شد و اكنون از بزرگ‌ترین شرکتهای تولیدکننده صندلی خودروهای ساخت داخل بشمار می‌رود.

تعطیلی یک کارخانه تن ماهی و بیکاری ۸۰ نفر
خبرگزاری هرانا - مدیرعامل یک شرکت محصولات دریایی جنوب با اعلام خبر تعطیلی این واحد تولیدی گفت: با این‌که نرخ ارز ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ولی ما بر اساس بخشنامه‌ حداکثر تا ۱۵ درصد مجوز افزایش نرخ داریم، این در حالیست که با مشکلات فراوان این شرکت را احداث کردیم.
به گزارش ایسنا، سیدمصطفی میرمحمد مدیر عامل شرکت محصولات دریایی جنوب گفت: این شرکت برای تولید تن، ۹۵ درصد ماهی مورد نیاز خود را به دلیل کمبود ماهی، از کشورهای نیوزلند، آسیای جنوب شرقی، ویتنام و غنا تأمین می‌‌کرد. اما جهش یک باره نرخ ارز (۴۰ درصد افزایش) از دی ماه سال گذشته، تأثیر زیادی بر افزایش نرخ ماهی داخلی و وارداتی گذاشت به طوری که نرخ ماهی از ۲۳۰۰ تومان سال قبل به ۵۴۰۰ تومان در سال جدید رسید و به‌‌ همان نسبت قدرت خرید کارخانه پایین آمد.
میرمحمد تصریح کرد: با وجود مشکلات پیش آمده برای کارخانه، نامه‌نگاری‌هایی هم در راستای پیگیری مسایل برای استاندار هرمزگان در دو مرحله انجام گرفت که جواب قانع کننده‌ای دریافت نکردیم.
وی بیان کرد: به دنبال مشکلات ایجاد شده، کارخانه نتوانست دوام بیاورد، و مجبور شدیم با تعطیلی آن از فروردین ماه سال جاری تمام کارکنان (تعداد ۸۰ نفر) را که اکثر آن‌ها زن و نان‌آور خانواده بودند از کار بیکار و به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان معرفی کنیم، تا برای آن‌ها پرونده بیمه بیکاری تشکیل شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر