۱۳۹۰ اسفند ۲۲, دوشنبه

درمورد تقویم انقلابیون برهنه, مصاحبه تلویزیون کانال جدید با مریم نمازی


فرستادن به ایمیل چاپ

maryam_namazi
انترناسیونال ۴۴۳
سیما بهاری: مریم نمازی با تبریک روز جهانی زن به شما، اولین سوالم این است که چرا این تقویم را منتشر کردید و انگیزه تان از این کار چه بود؟
مریم نمازی: منهم به شما روز جهانی زن را تبریک میگویم. ایده تقویم این بود که اولا از جوان مصری علیا مگدا المهدی حمایت کنیم که در اعتراض به جنبش اسلام سیاسی و در ضدیت با زن در مصر برهنه شد و بعنوان یک فریاد در دفاع از زنان و تحت فشارهای زیادی قرار گرفت حتی تازگی ربوده شد و بخاطر این کارش مورد اذیت و آزار و تهدید قرار گرفت. ما فکر کردیم از او به شکلی دسته جمعی حمایت کنیم و هم به این فریاد بپیوندیم که فریاد خیلی ها در سراسر دنیا است علیه اسلام سیاسی و علیه سیاست ها و برنامه های ضد زن آنها. برهنگی نوعی اعتراض مدرن علیه اسلام سیاسی و علیه حجاب اجباری است بخصوص چون اسلامی ها میخواهند زن کاملا محو شود نه صدایش شنیده شود، نه بدنش معلوم باشد، نه هویتش و نه شخصیتش، همه را میخواهند نابود کنند. به این خاطر برهنگی علیه این وضعیت در این دوره میتواند یک عمل انقلابی و رادیکال باشد.

سیما بهاری: چه عکس العملی را از جانب مردم و رسانه ها شاهد بودید؟
مریم نمازی: عکس العمل واقعا عجیب بوده. من خودم چنین استقبالی را انتظار نداشتم. از دیروز که این تقویم منتشر شده تا الان حدود 50000 نفر کلیپ را نگاه کرده اند. خیلی ها از آن دفاع کرده اند. چیزی که جالب است حتی برای کسانی که در غرب زندگی میکنند میگویند همیشه بدن زن مثل یک کالا و یک وسیله استفاده میشود برای فروش مجلات و غیره و چقدر خوب و قدرتمند است که عکس های برهنه زن را میتوان دید که نه بعنوان کالا بلکه بدنشان را که وسیله سرکوب استفاده شده بعنوان یک وسیله آزادیخواهانه و برای دفاع از زنان استفاده شود. نکته دیگر اینکه در مطبوعات غرب همیشه یک تیپ زن برای فروش مجلات و غیره وجود دارد ولی در این تقویم زنان خیلی متفاوتی هستند از زن مسن تا زنی که دارد به بچه اش شیر میدهد و کسان مختلف دیگری و تقویم از این زاویه هم مهم است. در ضمن در حالیکه اسلام سیاسی ادعا میکند که نگاه به زن در غرب ضد زن است ولی اسلامی ها فلسفه بهتری برای آزادی زن دارند اما آنها هم همین دیدگاه را روی زن دارند یعنی کسی که بدون شخصیت و هویت است. اسلام هم عینا مثل پورنوگرافی به زن نگاه میکند. به همین دلیل خیلی ها گفتند چقدر احساس خوبی میگیرند از این تقویم که به زیبائی بدن خارج از یک وسیله و یک کالا میتوان نگاه کرد که این نوعی آزادی را مطرح میکند.

سیما بهاری: انتظارتان از زنان و بخصوص جوانان در ایران از این حرکت و این جنبش چیست؟
مریم نمازی: در این زمانه این یک کار خیلی مدرن و متفاوت است از کارهای دیگری که علیه محدودیت های مذهب و اسلام و حجاب نشان میدهد. روشن است که وضع در ایران بسیار متفاوت است نسبت به اروپا و حتی نسبت به مصر. امروز عکسی از ایران منتشر شد که عکس برهنه چند عضو جوان زن و مرد حزب کمونیست کارگری در دفاع از این تقویم بود، چند مرد و زن که تقویم را پشت سر خود روی دیوار نصب کرده بودند و پلاکاردهائی با شعارهای جالبی مثل نه به اسلام سیاسی یا در دفاع از برابری زن و مرد روی صورتشان گرفته بودند که صورتشان مشخص نشود. این خیلی جالب بود و به خیلی ها قوت قلب میدهد که این مساله همه ما است و راههای مختلفی هست که میتوانیم به این فریاد بپیوندیم. و واقعیت این است که مردم ایران و زنان ایران و جنبش رهائی زن در ایران جلو صف مبارزه برای این برابری است و تاثیری که این تقویم و ویدئوئی که چند زن ایرانی در دفاع از این تقویم تهیه کرده اند، سر و صدای زیادی کرده. در رسانه ها از ویتنام تا رومانی و انگلیس و فرانسه و سایر کشورهای غربی انعکاس پیدا کرده. این تنها قدم نیست اما یک قدم مهم در مبارزه علیه سیاست های ضد زن جنبش اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی است.

سیما بهاری: خیلی متشکر از شما مریم نمازی. ما این اقدام شجاعانه تان را ارج مینهیم
مریم نمازی: خیلی ممنون و با آرزوی یک روز خیلی خوب برای همه بینندگان شما و به امید یک روز که واقعا آزادی و برابری در ایران برقرار بشود. امیدوارم آن روز دور نباشد و بتوانیم هشت مارس آینده را در ایران به هم تبریک بگوئیم.*

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر