۱۳۹۰ اسفند ۱۶, سه‌شنبه

م واریز مجدد چهار میلیارد دلار درآمد نفتی کشور به خزانه
جـــرس:بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، ارزش نفت خام و میعانات گازی صادر شده طی شش ماهه منتهی به شهریور امسال معادل مبلغ ۲/۵۳ میلیارد دلار است اما بر اساس اعلام بانک مرکزی تنها حدود ۲/۵۱ میلیارددلار تا پایان شهریور وصول شده است.

به نوشته شرق، «محمد‌مهدی مفتح»، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده است که شکایت جدید نمایندگان از جنس دلار‌های واریز نشده است. موضوع جدید «عدم واریز مجدد درآمد نفتی به حساب خزانه» این است که طی شش ماه منتهی به شهریور امسال کمیسیون برنامه و بودجه با حضور وزیران نفت، اقتصادی، رییس‌کل بانک مرکزی، معاونان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌ دولت و کارشناسان دیوان محاسبات کشور تبصره‌های بند «۲» قانون بودجه را بررسی کرده تا ببینند دولت چقدر به این بند از قانون پایبنده بوده. بعد هم مشخص شده که حدود چهار میلیارد دلار از مازاد درآمد نفتی به خزانه واریز نشده است.

بر اساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، ارزش نفت خام و میعانات گازی صادر شده طی شش ماهه منتهی به شهریور امسال معادل مبلغ ۲/۵۳ میلیارد دلار است اما بر اساس اعلام بانک مرکزی تنها حدود ۲/۵۱ میلیارددلار تا پایان شهریور وصول شده است. بر اساس این گزارش و قانون بودجه پس از کسر سهم نفت، صندوق توسعه ملی، دولت و مناطق محروم و نفت‌خیز بر مبنای قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور و احتساب عدم وصول حدود دو میلیارد دلار از ارزش نفت صادراتی تا پایان شهریورماه باید حدود ۴/۶ میلیارد دلار به عنوان مازاد بابت بند «۲» قانون بودجه به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شد.

اما آن گونه که خزانه‌داری کل کشور اعلام کرده تا شهریور امسال تنها حدود ۴/۲ میلیارد دلار از مازاد درآمد نفتی به حساب خزانه واریز شده و حدود چهار میلیارد دلار راه هر جا را در پیش گرفته سر در راه خزانه نداشته. جالب آنکه از مبلغ واریز شده به خزانه تا سوم آبان امسال هنوز اعتباری برای اجزای بند «۲» قانون بودجه تخصیص نیافته و پرداخت نشده است. پس از قرائت گزارش، ۱۱۳ نماینده هم رای دادند شکایت وارد است و باید به دادگاه برود .

گفتنی است، طی سالهای اخیر، گزارش تفریغ بودجه‌ها که قرائت شد سال به سال رقم عدم واریز بخش‌هایی از مازاد درآمد نفت به خزانه بالا‌تر رفت. از ۱/۱ میلیارد دلار در سال ۸۵ شروع شد و تا ۱۲ میلیارد دلار در سال ۸۹ بالا گرفت و گزارش تفریغ بودجه‌ای قرائت نشده، که نشان ندهد دولت بخشی از مازاد درآمد فروش نفت را به خزانه واریز نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر